Ontspannen met meditatie

Meditatie is een oude methode om rust en vrede te vinden.

Meditatie heeft invloed op je lichaam en geest: door te mediteren leer je spanningen en gewoonten los te laten. Je leert hoe je jezelf tot rust kan brengen. Meditatie is een vorm van ontspanning waarbij je verder helemaal niemand en niets nodig hebt, én die je op elk moment van de dag kan toepassen.
Vóór je begint:

  • Kies een vaste tijd in de ochtend of de avond waarop je niet gestoord kunt worden 
  • Zoek een zo rustig mogelijke plaats waar je alleen kunt zijn 
  • Kies een gemakkelijke houding (bijvoorbeeld de lotushouding) Bepaal een minimumtijd voor je meditatie; 15, 30 of 45 minuten 
  • Controleer je op plaatsen die gespannen zijn en ontspan deze bewust 
  • Haal enkele keren diep adem

Het draait bij meditatie om concentratie; het beheersen van je gedachten. Dat kun je op verschillende manieren aanpakken. Concentreer je op bijvoorbeeld een bepaald voorwerp in je kamer. Bijvoorbeeld een schilderij of een bloem. Probeer je volledig te ontspannen. Je aandacht zal waarschijnlijk snel afdwalen. Dat is niet erg. Laat de gedachten die je krijgt gewoon komen. Alleen: laat ze ook weer gaan, zonder dat je geest zich er verder mee gaat bemoeien.

Je ademhaling bewust regelen is een andere vorm van concentratie. Tellen helpt je om de aandacht erbij te houden. Bij het inademen tel je tot één, bij het uitademen twee. Ga door tot 10 en begin dan weer opnieuw.

Opmerkzaamheid is iets heel anders dan concentratie. Waar het bij concentratie gaat om het richten van aandacht op een enkel voorwerp, terwijl al het andere wordt vergeten, gaat het bij opmerkzaamheid juist om alles wat er op een bepaald moment gebeurt. Laat je aandacht voortdurend van je hoofd naar je voeten gaan, zonder ergens te blijven hangen of een plek te vermijden. Neem al je gevoelens bewust in je op, zonder dat je er diep over na gaat denken.

Ben je nog niet helemaal toe aan bovenstaande meditatietechnieken? Begin dan eens met onderstaande tips:

Kies een handeling die je elke dag doet, bijvoorbeeld trap lopen, en voer deze handeling opzettelijk rustig en met volle aandacht uit. Leer jezelf om aan het eind van elke klus met aandacht adem te halen voordat je aan iets anders begint. Controleer je lichaam in de loop van de dag regelmatig. Schenk in het bijzonder aandacht aan je schouders, gezicht en handen. Leer jezelf te ontspannen. Neem de tijd om langzaam en met aandacht te eten. Word je bewust van de momenten waarop je aandacht vervaagd én ben je bewust van de momenten dat je iets met je volle aandacht doet. Vind momenten waarop je stil kunt zijn.

Vrouwonline