Slim bezig!

Slim worden is vooral een kwestie van veel leren. Maar goed lichaamsonderhoud wil ook helpen. Daarom:

  1. Beweeg!Lichaamsbeweging stimuleert niet alleen de zuurstoftoevoer naar het brein, waardoor je alerter wordt. Sinds kort weten we ook dat mensen die zich regelmatig fysiek inspannen meer nieuwe hersencellen aanmaken en dat er in hun brein nieuwe neurale verbindingen worden gelegd.
  2. Eet!Hersenen zijn energievreters. Maar ze kunnen hun brandstof zelf niet opslaan. Voor een scherp brein is dus een gestage aanvoer van glucose nodig. En daar slaagt het lichaam het best in als we een zogeheten laag-glycemisch dieet aanhouden. Eet dus koolhydraten die langzaam vrijkomen, zoals in volkorenbrood, peulvruchten en noten. Vergeet vooral niet te ontbijten. Zweedse onderzoekers ontdekten onlangs dat proefpersonen na een ontbijt met volkorenproducten de hele dag een beter concentratievermogen en werkgeheugen hadden dan proefpersonen die een hoog-glycemisch ontbijt achter de kiezen hadden

    Eet vooral ook meer vette vis. Omega-3-vetten uit visolie lijken bij te dragen aan een betere signaaloverdracht in de hersenen en een betere bloedtoevoer, goed voor ons concentratie- en denkvermogen

    Tot slot: koop kauwgom! Een malende mond mag dan dom staan, het verhoogt uw intellectuele prestatievermogen. Ten eerste werkt kauwen stressverminderend, waardoor u beter kunt focussen op de echt belangrijke taken. Ten tweede verhoogt het de hartslag en het insulineniveau licht, waardoor de hersenen meer zuurstof en glucose krijgen. Ten derde lijkt het kauwritme de hippocampus te stimuleren, en daarmee uw geheugen en oriëntatievermogen.

  3. Drink!Als het vochtpeil in ons lichaam aan de lage kant wordt, zet het autonome zenuwstelsel alles op alles om de hersenen goed van bloed te kunnen blijven voorzien. De bloedvaten in het brein worden verwijd, met als gevolg hoofdpijn en concentratieverlies. Zorg dus dat u de dorst vóórblijft, zeker als u iets ouder bent; met het klimmen der jaren gaat namelijk het hersengebied dat dorstsignalen afgeeft, slechter werken

    Behalve van doodgewoon kraanwater kan uw brein ook een tijdelijke oppepper krijgen van de cafeïne in koffie en in mindere mate thee. Zo’n twintig minuten na het drinken van een kop worden uw hersenen alerter en slaan ze leerstof beter op. Let op: dit werkt alleen als u geen grootverbruiker bent. Drink het dus met mate.

  4. Adem!Een paar keer diep ademen zorgt ervoor dat én uw lichaam zich ontspant, én uw brein meer zuurstof krijgt – beide goed voor uw hersenfuncties

    Zorg er wel voor dat de lucht die u tankt fris is. Volle klas­lokalen en kantoortuinen zijn berucht om hun verhoogde CO2-gehalte – een ware concentratiekiller. Diep ademhalen langs een drukke autoweg is evenmin een aanrader. Onderzoekers van Harvard maakten onlangs bekend dat kinderen die opgroeien in wijken waar veel uitlaatgassen hangen, gemiddeld een lager IQ hebben dan kinderen uit schone wijken

    Roken is natuurlijk ook funest. De nicotine geeft uw brein even een adrenalinekick, maar dat effect is snel uitgewerkt – en ondertussen tasten de geïnhaleerde gifstoffen uw hersenen aan. Uit onderzoek onder 400 Nederlanders en Vlamingen bleek dat niet-rokers een significant hogere IQ-score hadden dan rokers.

Psychologiemagazine